Vashegyi György

Önéletrajz

Vashegyi Györgyöt a régi zene kiemelkedő szakértõjeként és kiváló interpretálójaként tartja számon a magyar zenei élet. 1998-ban jelent meg első lemeze a Hungaroton lemezkiadónál, ahol azóta több világpremier (first recording) lemezt készített (Kraus, Istvánffy, Charpentier, Tunder és Tartini mûveibõl), melyek a hazai és a nemzetközi piacon egyaránt kaphatóak. Ezeken kívül több, koncertfelvételeket tartalmazó CD-je is megjelent (Purcell, Mozart, Haydn és Bach műveiből). Nevéhez fűződik két kiváló régi zene együttes a PURCELL Kórus és az ORFEO Zenekarmegalapítása is, amelyek Magyarország egyedülálló régi zenei specialistáivá váltak: repertoárjuk gerincét a Gesualdotól Mozartig terjedõ periódus zenéje alkotja, de számos alkalommal megszólaltatnak későbbi kompozíciókat is.

- Vashegyi György 1970-ben született Budapesten és zenei tanulmányait hangszeres zenészként kezdte: hegedû-, furulya-, oboa- (később barokk oboa-) és csembaló tanulmányokat folytatott. 16 évesen vezényelte elsõ hangversenyét és már 18 éves korában felvételt nyert a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karmesterképző szakára, ahol Lukács Ervin tanítványaként végzett 1993-ban, kiváló eredménnyel.

- Budapesti diplomahangversenyén Mozart Die Zauberflöte-jét adta elő koncertszerűen, operai bemutatkozásakor pedig Gluck Orfeo-ját (Derek Lee Ragin címszereplésével) vezényelte a Budapesti Kamaraoperában. Később ugyanitt karmestere volt Monteverdi Il Ballo delle Ingrate és Il Combattimento di Tancredi e Clorinda illetve Mozart Die Zauberflöte c. mûvei színpadra állításának is. (A 1994/95-ös szezonban sikeres vendégszerepléseken vett részt a Budapesti Kamaraopera Gluck Orfeo-produkciójával Franciaországban, Svájcban és Luxembourg-ban.)

- Több alkalommal részt vett John Eliot Gardiner és Helmuth Rilling karmester mesterkurzusain; 1994 és 1997 között John Toll posztgraduális continuo-növendéke volt a Drezdai Régi Zenei Akadémián. (Ugyanitt kamarazenét is tanult Jaap ter Linden és Simon Standage irányításával.). 1992 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem continuo-tanára, 1995 és 1997 között barokk előadói gyakorlatot is tanított a Egyetem zenetudományi szakán.

- 1990-ben Budapesten megalapította a már fent említett PURCELL Kórust az angol barokk szerzõ Dido & Aeneas c. operájának koncertszerű előadására, majd egy évvel késõbb létrehozta a szintén budapesti székhelyű ORFEO Zenekart is, amely nevét Monteverdi L'Orfeo-jának elsõ teljes magyarországi előadása után vette fel. E két együttessel sikeres koncertsorozatokat adott Ausztriában - Toujours Mozart - Fesztivál, Bécs és Salzburg 2004, 2005), Németországban (Dresden, Festspiele 1993) Franciaországban (többek között - Festival d'Art Sacré, Paris - 1995, - Festival Périgord Noir - 2001), Svájcban, Belgiumban (Namur, - EUROPALIA - 1999), Luxembourg-ban, Izraelben (- Rishon LeZion Spring Festival - 2001), Olaszországban és Dél-Amerikában.

- Vashegyi György e két együttessel ma autentikus megszólaltatója a régi zenei kompozícióknak, az ő vezénylete alatt több ízben hazai -ősbemutatók - születtek korabeli hangszereken. Néhány példa ezek közül: Mozart Requiem-je (1998. november 4-én az - Emlékezés és tiszteletadás ünnepe - alkalmából a budapesti Szent István Bazilikában) és Così fan tutte-ja (1999 nyarán magyarországi operaszínpadon elsõként korabeli hangszerekkel), Brahms: Ein deutsches Requiem-je (1999. november 4-én a Zeneakadémián), Bach Máté-passió-ja (2000. április 6-án a Zeneakadémián, Magyarországon elsõ alkalommal teljes egészében korabeli hangszereken), Handel Theodora-ja (2004. november 7-én a Zeneakadémián), Haydn Teremtés-e (2005. április 24-én a Zeneakadémián). Sok koncertjéből készült TV és Rádió felvétel.

- A kezdő év, 1998 óta állandó résztvevői a Fertőd-Eszterházán szeptemberben rendezett historikus Haydn-Fesztiválnak; ennek keretében Joseph Haydn számos jelentõs kompozícióját - miséit, más egyházi műveit, szimfóniáit és versenyműveit - Magyarországon első ízben adták elõ korabeli hangszereken. (2004 szeptemberében a Purcell Kórust - a Capella Savaria kíséretében - Nicholas McGegan vezényelte e fesztiválon.)

Az Orfeo Zenekar és Vashegyi György saját koncertsorozatán 2002 és 2007 között Haydn elsõ 80 szimfóniáját is megszólaltatja az Esterházy-Kastélyban (a 18. század óta első ízben korabeli hangszereken) azzal a hangszeres létszámmal, mellyel Haydn Eszterházán évtizedeken át ugyanebben a teremben adott kocerteket.

- Vashegyi György szívesen dolgozik más zenekarokkal, vendégkarmesterként rendszeresen fellép itthon és külföldön egyaránt. Kocsis Zoltán meghívására 2002 márciusában mutatkozott be a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén. Számos kiváló hazai és külföldi, historikus és - modern - hangszeres, szimfonikus és kamarazenekart dirigált (Concerto Armonico, Capella Savaria, Musica Aeterna, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara, Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, Kolozsvári Filharmonikus Zenekar, MÁV Szimfonikus Zenekar, Miskolci Szimfonikus Zenekar, Danubia Szimfonikus Zenekar, Dohnányi Ernõ Ifjúsági Szimfonikus Zenekar, Prágai Kamarazenekar, Budapesti Vonósok, Erdõdy Kamarazenekar, stb.).

Számos világhírű énekes és hangszeres szólistával (többek között: Derek Lee Ragin, David Cordier, Paolo Gavanelli, Jevgenyij Nyesztyerenko, Simon Standage, Malcolm Bilson, Zvi Meniker, Sergiu Luca, John Toll, Nigel North) dolgozott együtt.

- Az opera műfaja is igen meghatározó Vashegyi György munkájában, 1998 decemberében a kolozsvári Magyar Operában Mozart Idomeneo-jának romániai premierjét dirigálta, 1999 és 2000 májusában a MÁV Szimfonikus Zenekar, illetve a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara élén Gyöngyösi Levente A gólyakalifa c. operájának koncertszerű ősbemutatóját vezényelte Budapesten (késõbb az opera 2005-ös Állami Operaházbeli színpadra állításának is karmestere volt). 2000 augusztusában debütált a budapesti Állami Operaházban Haydn L'infedeltà delusa c. operájával (az Orfeo Zenekar élén): ez volt az első régi hangszeres operaelőadás az Operaház történetében. s a 2001/2002-es szezonban az Állami Operaház Così fan tutte- és Figaro-produkciójának is karmestere volt. 2002 nyarán az Operafesztivál keretében Mozart Szöktetés-ének új színpadraállítását vezényelte, s a 2003/2004-as évadban Mozart operáit (Szöktetés, Così fan tutte, Figaro, Titusz kegyelme) és Verdi Don Carlos-át dirigálta az Operaházban illetve az Erkel Színházban. 2004 nyarán (a Prágai Kamarazenekar élén) sikeres Mozart-hangversenyeket vezényelt a Würzburgi Mozart Ünnep és a Rheingau Fesztivál keretében.

- 2005-ben Vashegyi Györgyöt és együtteseit kérték fel Magyarország első számú kulturális központjában, a Művészetek Palotájában (www.mupa.hu) működő Fesztivál Színház megnyitó előadására, melynek alkalmából az operaműfaj mérföldkövének számító művet: Monteverdi: L'Orfeo c. operáját mutatták be nagy sikerrel. Ugyancsak ezen a színpadon mutatták be: Charpentier: Actéon címû darabját és az angol színpadi zene elsõ nagy kompozícióját: Purcell: Dido&Aeneas című operáját is. Mindkettő egyfelvonásos opera rendezésében és előadásában is egyedülállónak mondható.

Curriculum Vitae

György Vashegyi was born in Budapest in 1970 and started his musical studies as an instrumentalist: he played the violin, flauto dolce, the oboe (then the baroque oboe) and the harpsichord. At the age of 16 he gave his first concert as a conductor and at only 18 he became a student of conducting under Ervin Lukács at the Ferenc Liszt Music Academy in Budapest, obtaining his diploma with distinction in 1993. He was a frequent participant in the conducting mastercourses of John Eliot Gardiner and Helmuth Rillingand, from 1994 to 1997, he was a student in the continuo master-class of John Toll at the Academy of Early Music, Dresden, where he also studied chamber music with Jaap ter Linden and Simon Standage. He played as a continuo-player in leading Hungarian chamber orchestras such as the Ferenc Liszt Chamber Orchestra and Concerto Armonico. In 1990 he founded the Purcell Choir in Budapest for a concert performance of Purcell's Dido & Aeneas, and one year later the Orfeo Orchestra (performing on period instruments), with which he performed the complete L'Orfeo by Monteverdi for the first time in Hungary. Since then the two ensembles have become the youngest of Hungary's leading early music groups: their main repertoire ranges from Gesualdo to Haydn and Mozart, but they also perform later compositions.

György Vashegyi graduated in Budapest with a concert performance of Mozart's Zauberflöte (1993). In 1991 he made his operatic début with Gluck's Orfeo (with Derek Lee Ragin in the title role) at the Budapest Chamber Opera, where he later conducted Il Ballo delle Ingrate and Il Combattimento di Tancredi e Clorinda by Monteverdi, and Zauberflöte once more. In 1994/95 he undertook successful tours with Orfeo by Gluck in France, Switzerland and Luxembourg. In his concerts (mostly in Budapest) he has conducted many important works of the 17-18th centuries which had never been performed in Hungary before: Buxtehude's Membra Jesu Nostri, Purcell's The Fairy Queen, Blow's Venus & Adonis, Draghi's From harmony, Charpentier's In Nativitatem, Actéon and Messe pour M. Mauroy, Rameau's Pygmalion and Castor et Pollux, Solomon, Aci,Galetea e Polifemo, Funeral Anthem and Theodora by Handel, A Shakespeare Ode by Linley, Requiem by Kraus, etc. Nevertheless, he emphasises the research and performance of 18th century works by Hungarian composers which are still unknown internationally. (Since 1992 he has been teaching at the Ferenc Liszt Music Academy in Budapest.)

He works primarily with his own ensembles but also gives concerts with other early music groups (Concerto Armonico, Capella Savaria and Musica Aeterna) as well as with modern symphony orchestras (National Philharmonic Orchestra, Hungarian Radio and Television Symphony Orchestra, MATÁV Hungarian Symphony Orchestra, Budapest Concert Orchestra, Sinfonietta Hungarica, Cluj Philharmonic Orchestra, Pécs Symphony Orchestra, Szolnok Philharmonic Orchestra, Miskolc Symphony Orchestra, 'Ernõ Dohnányi' Youth Symphony Orchestra, etc.) and chamber orchestras (Prague Chamber Orchestra, Budapest Strings and Erdõdy Chamber Orchestra) as a guest conductor. He has worked together with internationally renowned artists such as Derek Lee Ragin, David Cordier, Simon Standage, Malcolm Bilson, Sergiu Luca, Miklós Perényi, John Toll and Nigel North. In December 1998 he conducted the Romanian premiere of Mozarts Idomeneo at the State Hungarian Opera of Cluj, and in May 1999 and 2000 in Budapest the concert world premiere of Levente Gyöngyösi's The Stork Caliph. He made his début at the Hungarian State Opera of Budapest (with the Orfeo Orchestra) in August 2000 with Haydn's L'infedeltà delusa; this was the first opera performance with period instruments in the history of the Hungarian State Opera. Since 2001 he has conducted regularly at the State Opera: mainly Mozart operas which were in the repertoire (Entführung, Figaro, Così and La Clemenza di Tito), and in October 2003 he also conducted Verdi's Don Carlos (with Paolo Gavanelli). In 2004 he conducted the Prague Chamber Orchestra in Würzburg (at the - Mozart Fest -) and Kloster Eberbach (in the -Rheingau Festival-).

The Purcell Choir and Orfeo Orchestra have been performing continuously since their foundation in Budapest. The chief conductor and artistic director of both ensembles is György Vashegyi, but they have also given concerts with guest conductors such as Nicholas McGegan and Howard Williams. The choir consists of 20-45 young soloists; the orchestra plays - on period instruments - with 15-45 members, and has undertaken successful tours in Austria (Vienna/Salzburg, -Toujours Mozart- 2004, 2005), Germany (Dresden, "Festspiele" 1993), France (Paris, "Festival d'Art Sacré" 1995, "Festival Périgord-Noir" 2001, etc.), Belgium (Namur, Europalia 1999), Switzerland, Luxembourg, Italy, Israel (Rishon LeZion Spring Festival 2001) and South America. The Hungarian recording company HUNGAROTON has produced several recordings on CD with the Purcell Choir and Orfeo Orchestra, including works by Istvánffy, Kraus, Charpentier, Tunder and Tartini. The two ensembles performed the following compositions on period instruments for the first time in Hungary: Mozart's Requiem (November 1998), Così fan tutte (August 1999 - the first historic stage performance of the opera in Hungary), Brahms's A German Requiem (November 1998) and the St. Matthew Passion by Bach (April 2000). Since the founding of the Haydn Festival by the Hungarian Haydn Society (1998) they have regularly given concerts in the Esterházy Palace at Fertőd, featuring first performances of important compositions (masses and other church music, symphonies and concertos) by Joseph Haydn on period instruments in Hungary. In 2002 they embarked on a 6-year project to perform the first 80 of Haydn's symphonies at Fertőd, employing the unusually small ensemble which Haydn used for these symphonies.